Организация практических занятий по развитию лексических навыков речи

Страница 2

– O.K. Today at the lesson we continue speaking about our family and relatives. At first we’ll revise the words, then learn some new ones, then we’ll try to use them.

– As usual we are to start with a phonetic drill. Look at the blackboard. There is a short rhyme.

Mother, father, sister, brother -

Wе respect and love each other.

So let’s translate. [ris´pekt] - уважать

Very well. Now, repeat:

a) [ ], [ ] (несколько раз)

b) Mother, father, other

c) Love each other, respect and love each other

So, the whole rhyme. Good.

Read to each other (in pairs)

Who wants to read? Very well.

– Now let’s play a bit. I’ll give you a ball and say a word in Russian. You are to say it in English.

F.ex. Teacher: сестра – pupil 1: sister. Clear? Let’s begin. (брат, мама, друзья, близнецы, папа, сестра)

c) Let’s make a story about Sue’s family. (показываю картинку девочки).

Teacher: I will begin: «My family is large. I have a mother». Pupil 1: My family is large. I have a mother, a brother .

Pupil 2: My family is large. I have a mother, a father, a sister And so on.

– O.K. very good. I see you know these words quite well.

d) Now look at the picture. This is Sue’s family. (показываю картинку)

– This is Sue’s mother. Her name is Helen.

– What is the Russian for «mother»? (мама)

– She is Tom’s wife.

– What is the Russian for «wife»? (жена)

– Tom is Helen’s husband.

– What is the Russian for «husband »? (муж)

– Sue is Tom’s and Helen’s daughter.

– What is the Russian for « daughter»? (дочь)

– Tom and Helen are Sue’s parents.

– What is the Russian for « parents»? (родители)

– Kamala is Helen’s sister. She is Sue’s aunt.

– What is the Russian for « aunt»? (тётя)

– John is Kamaka’s husband. He is Sue’s uncle.

– What is the Russian for « uncle»? ( дядя).

(таким же образом вводятся слова «cousin, son, grandparents, grandson, grandmother»).

e) – Good of you! Let’s find Ex.3 p. 23.

1) Repeat after me (husband, son, daughter, wife, grandmother, grandfather, grandson, parents, uncle, aunt, cousin)

2) Read to each other

3) P1, P2, P3

– Write down these words in your note books.

– Now let’s practice using these words. Find Ex. 4 p.23. You are to read and translate the sentence and show the photo of this person.

The examples of the given sentences.

1. Helen is Tom’s wife.

2. Helen and Tom are Sue’s parents.

3. Tom is Helen’s husband.

f) –Good of you! Find Ex. 5 p.23. The task is « Fill in the words»

The examples of the given sentences:

1. Tom is Sue’s .(father)

2. Helen is David’s . (mother)

3. Pate and Game are David’s . (grandparents)

– Now I’ll see how well you remembered these words.

a) Translate into Russian: son, daughter, wife .

b) Translate into English: сын, дочь, жена…

– Good of you! I see you remembered these words well but you should revise them at home again.

Таким образом, урок по ознакомлению и первичному закреплению лексического материала с использованием наглядности, игровых моментов, упражнений на подстановку, на поиск соответствий был интересным для учащихся, что доказывается их активным участием на уроке. Присутствие на уроке разнообразных видов и приёмов, направленных на автоматизацию лексического материала, способствовало его усвоению.

Страницы: 1 2 3 4 5

Смотрите также:

Общая характеристика развития координации движений у старших дошкольников
В современных условиях значительно увеличился объем деятельности, осуществляемой в вероятностных и неожиданно возникающих ситуациях, которая требует проявления находчивости, быстроты реакции, способности к концентрации и переключению внимания, пространственной, временной, динамической точности движ ...

Описание результатов эмпирического исследования эффективности использования дидактических игр как средства активизации познавательной деятельности младших школьников
Для подтверждения теоретических выводов нами организовано эмпирическое исследование эффективности использования дидактических игр как средства активизации познавательной деятельности младших школьников. Цели данного исследования: выявление эффективности использования дидактических игр как средства ...

О сущности социально-педагогического компонента в социоклубной деятельности
Личность человека формируется и развивается под влиянием многочисленных факторов, объективных и субъективных, природных и общественных, внутренних и внешних, независимых и зависимых от воли и сознания людей, действующих стихийно или согласно определенным целям. При этом сам человек не пассивное сущ ...

Приёмы и методы запоминания

Приёмы и методы запоминания

На протяжении всей человеческой истории люди пытались придумать способы, с помощью которых они могли бы по возможности прочно усвоить какие-либо знания. С древнейших времён тема и техника запоминания занимала пытливые умы, рассматривалась и систематизировалась великими людьми прошлого.

Категории

Copyright © 2019 - All Rights Reserved - www.newlypedagog.ru