– O.K. Today at the lesson we continue speaking about our family and relatives. At first we’ll revise the words, then learn some new ones, then we’ll try to use them.
– As usual we are to start with a phonetic drill. Look at the blackboard. There is a short rhyme.
Mother, father, sister, brother -
Wе respect and love each other.
So let’s translate. [ris´pekt] - уважать
Very well. Now, repeat:
a) [ ], [ ] (несколько раз)
b) Mother, father, other
c) Love each other, respect and love each other
So, the whole rhyme. Good.
Read to each other (in pairs)
Who wants to read? Very well.
– Now let’s play a bit. I’ll give you a ball and say a word in Russian. You are to say it in English.
F.ex. Teacher: сестра – pupil 1: sister. Clear? Let’s begin. (брат, мама, друзья, близнецы, папа, сестра)
c) Let’s make a story about Sue’s family. (показываю картинку девочки).
Teacher: I will begin: «My family is large. I have a mother». Pupil 1: My family is large. I have a mother, a brother .
Pupil 2: My family is large. I have a mother, a father, a sister And so on.
– O.K. very good. I see you know these words quite well.
d) Now look at the picture. This is Sue’s family. (показываю картинку)
– This is Sue’s mother. Her name is Helen.
– What is the Russian for «mother»? (мама)
– She is Tom’s wife.
– What is the Russian for «wife»? (жена)
– Tom is Helen’s husband.
– What is the Russian for «husband »? (муж)
– Sue is Tom’s and Helen’s daughter.
– What is the Russian for « daughter»? (дочь)
– Tom and Helen are Sue’s parents.
– What is the Russian for « parents»? (родители)
– Kamala is Helen’s sister. She is Sue’s aunt.
– What is the Russian for « aunt»? (тётя)
– John is Kamaka’s husband. He is Sue’s uncle.
– What is the Russian for « uncle»? ( дядя).
(таким же образом вводятся слова «cousin, son, grandparents, grandson, grandmother»).
e) – Good of you! Let’s find Ex.3 p. 23.
1) Repeat after me (husband, son, daughter, wife, grandmother, grandfather, grandson, parents, uncle, aunt, cousin)
2) Read to each other
3) P1, P2, P3
– Write down these words in your note books.
– Now let’s practice using these words. Find Ex. 4 p.23. You are to read and translate the sentence and show the photo of this person.
The examples of the given sentences.
1. Helen is Tom’s wife.
2. Helen and Tom are Sue’s parents.
3. Tom is Helen’s husband.
f) –Good of you! Find Ex. 5 p.23. The task is « Fill in the words»
The examples of the given sentences:
1. Tom is Sue’s .(father)
2. Helen is David’s . (mother)
3. Pate and Game are David’s . (grandparents)
– Now I’ll see how well you remembered these words.
a) Translate into Russian: son, daughter, wife .
b) Translate into English: сын, дочь, жена…
– Good of you! I see you remembered these words well but you should revise them at home again.
Таким образом, урок по ознакомлению и первичному закреплению лексического материала с использованием наглядности, игровых моментов, упражнений на подстановку, на поиск соответствий был интересным для учащихся, что доказывается их активным участием на уроке. Присутствие на уроке разнообразных видов и приёмов, направленных на автоматизацию лексического материала, способствовало его усвоению.
Первый этап в математике конечных количеств
Математика конечных количеств начинается с понимания конечного количества. Формирование такого понимания достигается благодаря отношению «одинаковое-разное». Объединяя группу предметов в единое целое ребенок видит одинаковое в них. Такая одинаковость рождает первое качественное состояние в содержан ...
Психолого-педагогические основы дифференциального обучения
Дифференциация обучения является в настоящее время одним из ключевых направлений обновления школы. Это определяется той ролью, которую играет дифференциация в реализации многообразия образовательных систем, развития индивидуализации обучения, способностей, познавательной активности школьников, норм ...
Индивидуальные особенности познавательной сферы учащихся
Решение проблемы успешного учения – в развитии индивидуального стиля учения. Деятельность человека является комплексной и не сводится только к врожденным или алгоритмическим процессам. Когнитивные структуры психики подвижны и зависят от многих факторов. Когнитивный стиль – это результат взаимодейст ...
На протяжении всей человеческой истории люди пытались придумать способы, с помощью которых они могли бы по возможности прочно усвоить какие-либо знания. С древнейших времён тема и техника запоминания занимала пытливые умы, рассматривалась и систематизировалась великими людьми прошлого.